Fatet m fl Samfällighetsförening
Länk till info på hemsidan:
Länk till PDF som du kan skriva ut:
Fibernät
Samfälligheten ansvarar för att samtliga medlemmar har tillgång till ett TV-utbud. From 2011 levereras TV-signalen i föreningens fibernät som är anslutet till Karlstads Stadsnät.
Att föreningen är ansluten till Karlstads Stadsnät innebär en del fördelar för medlemmarna. Mediaboxen som är placerad i fastigheten kan också användas till IP-telefoni, IP-TV och mycket snabbt bredband. Dessa tjänster tecknas av fastighetsägaren med valfri tjänsteleverantör i stadsnätet.
Föreningen har för närvarande ett avtal med Sappa som innebär att alla medlemmar har tillgång till 19 st analoga Tv-kanaler via antennuttaget. De som vill ha digital-TV eller HD-TV måste teckna ett eget avtal med SAPPA. Då krävs också en separat eller inbyggd digitalbox eller HD-TV box.
PROBLEM?
TV: Om du har problem med TV-signalen kolla först med Sappa eller Stadsnätet om det föreligger några driftstörningar i deras nät. Kontakta styrelsen om inga driftstörningar förekommit.
DATA och IP-TELEFONI: Vid problem med datasignalen kontakta först din tjänsteleverantör och kolla sedan om stadsnätet har några driftstörningar. Mer info om hur du felanmäler hittar du i menyn till höger. Kontakta styrelsen i sista hand.
TV-UTBUD mm:
För alla frågor om TV-utbud, digitalboxar, HD-tv, CA-moduler mm. hänvisar vi till Elgiganten på Välsvikens handelsområde. De har full koll på vad som finns och vad det kostar. De har även boxar i butiken som de kan visa. Mer uppgifter om butiken hittar du under länken till höger.
GARANTI mm:
Generellt är det alltid Sappas kundtjänst som hanterar garantiärenden och service/support-frågor. Undantaget är om du köpt boxen hos en av Sappas återförsäljare och den går sönder inom 14 dagar – då kan du få den utbytt hos återförsäljaren.
Återförsäljaren har inte möjlighet att stå för support (förutom det mest grundläggande) utan deras funktion är att tillhandahålla digitalboxar samt informera om Sappas utbud och deras produkter. Alla service/support och övriga frågor är bäst att ta direkt med Sappas kundtjänst.
SAPPA Kontakt:
0774 444 744 – detta telefonnummer ringer du för alla frågor.
Mer info. från Sappa hittar du under länken till höger.
Länkar
054-540 74 00
054-770 44 90
SAPPA (Svesat)
_________________________
Regler och ansvar
Här är de regler som gäller för vårt fibernät samt hur ansvarsfördelningen ser ut om olyckan skulle vara framme.
___________________________
Servicehjälp eller när olyckan varit framme:
Har du renoverat hemma och råkat förstöra fiberkabeln eller har mediaboxen slutat fungera? Behöver du hjälp med flytt av mediabox eller omdragning av fiber i huset?
Nu har vi tecknat serviceavtal med Torcat AB. Det innebär att du kan ringa dem vid behov. Kom ihåg att det är du själv som ansvarar för den del av fibernätet som finns innanför ytterväggen på ditt hus. Därmed är du också betalningsansvarig för skador som uppkommer och vid servicearbeten i din fastighet. Ta gärna hjälp av Torcats tekniker vid fiberarbeten i huset.
Felanmälan till Torcat:
Tele: 054-850750
SMS: 0705-464269
___________________________
Felanmälan, Stadsnätet
Här hittar du informaion om hur du går tillväga vid felanmälan till Stadsnätet:
Skriv gärna ut informationen och spara den ifall du inte kommer åt hemsidan från din dator.